loading...
ارزانلود:لاغری و خوش فرم شدن در خانه
ارزانلود بازدید : 18 شنبه 18 آبان 1392 نظرات (0)


سلامت - تغذيه سالم - بهترين روش لاغري

استاد دانشگاه شهيد رجايي تاکيد کرد:بهترين روش براي لاغري کنترل تغذيه به همراه ترکيبي از ورزش هاي هوازي و مقاومتي است...



به نقل از باشگاه خبرنگاران؛وزن بدن انسان از 2 بخش استخوان‌ها و عضلات و بخش چربي‌ها تشکيل شده است،بخش عضلات و استخوان‌ها باعث ايجاد ترکيب مناسب بدن و انجام شدن درست کارها مي‌شود؛در صورتي که بخش چربي بخش تنبل بدن مي‌باشد و انرژي کمتري مي‌سوزاند.ملاک سنجش تناسب اندام از 2 شاخص BMI و WHR تشکيل شده که اين دو شاخص مکمل يکديگر مي‌باشند.

*ملاک‌هاي سنجش تناسب اندام

فرشته شهبازي فر،‌دکتري فيزيولوژي و استاد دانشگاه شهيد رجايي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: شاخصي که به طورمعمول براي سنجش تناسب اندام استفاده مي‌شود،شاخص BMI مي‌باشد که ازطريق تقسيم وزن بر مجذور قد به دست مي‌آيد و طبقه بندي سنجش به اين صورت است که عدد به دست آمده اگر از 20 پايين‌تر باشد فرد لاغر، 20-25متناسب و 25 -30 داراي اضافه وزن و بالاتر از 30 چاق به حساب مي‌آيد.

وي افزود:‌از آنجاکه اين شاخص به تنهايي جوابگوي تمام افراد نمي‌باشد و از شاخص مکمل ديگري به نام WHR که از سمت دورکمر به دور باسن بدست مي‌آيد استفاده مي‌شود؛شاخص WHR بيشتر براي ورزشکارها استفاده مي‌شود که طبقه‌بندي اين شاخص‌ به اين صورت مي‌باشد که درخانم‌ها از 8/0 درصد بيشتر نباشد و در آقايان از 1 بالاتر نباشد که در غير اينصورت افراد داراي تناسب اندام نمي‌باشند.اين شاخص براي ورزشکاران که داراي حجم عضله بيشتري هستند در کنار BMI معنا پيدا مي‌کند.
وي در ادامه گفت:بدترين نوع چاقي،چاقي دورکمر يا به عبارت ديگر چاقي سيبي شکل مي‌باشد اين نوع چاقي درصد بيماري‌هاي قلب و عروق و سکته‌ها را افزايش مي‌دهد.

*نقش ورزش در کاهش وزن

فرشته شهيدي‌فر درباره تصور غلط افراد جامعه در رابطه با ترک ورزش و اضافه‌وزن مجدد گفت:‌با وجود تصور نادرست ترک ورزش و ابعاد اضافه وزن،افراد به استفاده از مکمل‌هاي دارويي،قرص‌هاي لاغري،عمل‌هاي جراحي براي لاغري و ... روي مي‌آورند.

وي تاکيد کرد:‌افراد مطمئن باشند که فوايد داروها به هيچ وجه نمي‌تواند به اندازه ورزش بيشتر از مضرات آنها باشد.
وي در ادامه گفت:‌داروها،بالون‌معده،عمل‌هاي جراحي مختلف و ... مي‌توانند در آنها واحد وزن فرد را کاهش دهد اما سلول‌هاي چربي را خارج نمي‌کند؛فرد از نظر رواني همچنان اشتها تغذيه قبل را دارا مي باشد.

وي تصريح کرد:آمار دقيق و قابل استانداردي درباره تلفات شيوه هاي غلط لاغري در دست نيست،طبق تحقيقات به عمل آمده برروي سه گروه از افراد که گروه اول فقط با ورزش اقدام به کاهش وزن کرده،‌گروه دوم با رژيم غذايي و ورزش و گروه سوم تنها با استفاده از داروهاي لاغري اقدام به کاهش وزن کرده بودند،در انتها به اين نتيجه رسيده‌اند که گروهي که از ورزش به همراه کنترل غذايي استفاده کرده‌اند،بيشترين تاثير و ماندگاري را داشته‌اند.

*ورزش و کاهش وزن

شهيدي‌فر ،درباره تاثير تربيت بدني در کاهش وزن گفت‌:درصورتي که مردم ما بدانند چه فعاليت بدني براي کاهش وزن بايد انجام دهند تا ماندگاري طولاني مدت داشته باشد؛ديگر به روش‌هاي داراي عوارض روي نمي‌آورند.

وي افزود:خيلي از مردم تصور مي کنند راه‌رفتن و دويدن که ازجمله ورزش هاي هوازي مي باشد باعث لاغري مي‌شوند،اين نوع ورزش هاي هوازي به روي بافت چربي تاثير مي‌گذارد و از آنجايي که بافت چربي سريع تحت تاثير قرار مي‌گيرد،در نتيجه با سرعت نيز بازگشت پذير است.

وي در ادامه گفت:‌اگر ما بتوانيم بافت عضلاني را جايگزين بافت چربي کنيم؛مي‌توانيم مدت ماندگاري کاهش وزن را افزايش دهيم.با استفاده از ترکيبي از ورزش هاي هوازي و مقاومتي به صورتي که يک روز درميان ورزش هوازي و مقاومتي داشته باشيم،بيشترين ماندگاري را خواهيم داشت.چراکه به اين روش بافت عضلاني را جايگزين بافت چربي مي‌کنيم.

*عوارض بعضي از تکنيک‌هاي لاغري غير اصولي

شهيدي فرد درخصوص عوارض تکنيک‌هاي غير اصولي گفت:‌هيچ نظارتي بر سالن هاي آرايشي  که ماساژ لاغري به اسم چربي شکني انجام مي‌دهند وجود ندارد؛اين کار عارضه‌هايي را به همراه دارد.اگر فرد زمينه بيماري کليه، طحال، کبد و ... را داشته باشد با فشارها و ضرباتي که وارد مي‌شود؛خيلي زود اين بيماري ها نمود پيدا مي‌کند.
اين روش فعاليت بدني يا ماساژ غيرفعال مي‌باشد وبا اين روش تنها جابجايي سلول هاي چربي صورت مي‌گيرد و فقط تغيير سايز صورت مي‌گيرد.زيرا تنش عضله افزايش پيدا کرده و بعدازگذشت زمان اين تنش کاهش پيدا مي‌کند اين روش به هيچ عنوان به اندازه تربيت بدني تاثير ندارد.

وي افزود:نقاط طلايي در لاله گوش وجود دارد که افراد با استفاده از گوشواره‌هاي مخصوص لاغري و چسب‌هاي مخصوص تلاش مي‌کنند تا اشتهاي خود را کاهش دهند.استفاده از اين وسايل سنسورهايي را به بدن وارد مي‌کند و ايجاد استرس مي‌کند.اين استرس بر روي افراد مختلف تاثيرات متفاوتي دارد پس اين  روش به تمام افراد توصيه نمي‌شود،اما تزريقاتي که بر لاله گوش صورت مي‌گيرد چون مواد خارجي را وارد بدن مي‌کند ضرر بيشتري دارند.

*اصول لاغري

شهيدي فر گفت:‌بهترين روش کاهش وزن ترکيب فعاليت بدني و کنترل تغذيه مي‌باشد.کنترل چربي دريافتي و کربوهيدارت‌ دريافتي،افزايش ويتامينها و مينرال‌هاي دريافتي مي‌تواند به کاهش وزن کمک کند،تغذيه به تنهايي به کاهش وزن افراد کمک مي‌کند،اما بدن را نحيف کرده که در اين امر ورزش مکمل تغذيه مي‌باشد،فعاليت بدني بايد ترکيبي از ورزش هاي هوازي و مقاومتي باشد.

وي در ادامه گفت:‌رژيم غذايي که توسط متخصص تغذيه تنظيم مي‌شود؛براساس تغذيه روزانه فرد مي‌باشد.تغيير فرهنگ تغذيه به مدت طولاني براي افراد قابل پذيرش نمي‌باشد.وي تصريح کرد:بهترين الگوي کاهش وزن،کاهش 950 گرم در هفته مي‌باشد و کاهش وزن بيش از يک کيلوگرم در هفته به طورحتم با عارضه همراه خواهد بود.نوع برنامه غذايي نبايد به گونه‌اي باشد که فرد را مجبور به ترک علايق غذايي کند.اين کار باعث حريص شدن فرد نسبت به مواد غذايي مورد علاقه‌اش مي‌شود و اين امر باعث مي‌شود فرد از نظر رواني چند برابر به غذاخوردن روي بياورد.رژيم غذايي سخت باعث مي‌شود که فرد ازنظر ذهني با اين نوع تغذيه تطابق پيدا نکند و بعداز يک مدت رژيم را رهاکند و وزن فرد دوباره جايگزين شود.

وي در ادامه تاکيد کرد:‌افراد بايد ابتدا نسبت به رژيم غذايي پذيرش داشته باشند و اين مطلب به اين معناست که در کنار رژيم غذايي بايد ميزان هورمون‌هاي آرامش بخش فرد را افزايش داد.يکي از تاثيرات ورزش به خصوص ورزش هوازي افزايش هورمون هاي مغز مي‌باشد و نقش آرام‌بخشي براي فرد دارد.در حقيقت به اين هورمون‌ها مخدرهاي طبيعي گفته مي‌شود.

شهيدي‌فر در انتها گفت:‌کم کردن وزن به تنهايي ملاک نيست؛اگر فرد با کاهش وزن خود ميزان سلامتي را کاهش دهد،مقصود مورد نظر حاصل نمي
شود

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    از فروشگاه ارزانلود راضي هستيد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 110
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 109
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 114
  • بازدید ماه : 172
  • بازدید سال : 300
  • بازدید کلی : 5,755